shop-triptrus

Klenteng Hok Tik Bio

  • Image courtesy of radarkudus.jawapos.com
   
Selain Hok Tik Bio, di Kabupaten Rembang Jawa Tengah terdapat satu klenteng lagi yang berada di kawasan pelabuhan Tasik Agung Rembang yaitu Tjoe Hwie Kiong atau masyarakat setempat lebih mengenalnya dengan sebutan Makco yang memuja Dewi Samodra yaitu Makco Thian Siang Sing Boo.

Konon, dahulu kedua klenteng berada pada satu lokasi. Klenteng Tjoe Hwie Kiong yang sudah berusia 175 tahun kemudian dipindah dekat muara Sungai Karanggeneng, di dekat pelabuhan Rembang sampai sekarang. Dua kelenteng ini saling berkaitan.

Kedua klenteng merayakan ulang tahunnya setiap 10 tahun sekali. Klenteng makco merayakan jut bio-nya pada tahun berakhiran 1, sementara klenteng Hok Tik Bio Rembang merayakannya pada tahun berakhiran 6.

Khongco Hok Tiek Cing Sien dipuja di altar utama dan menjadi tuan rumah klenteng Hok Tiek Bio Rembang. Semasa hidup lelaki yang lahir pada 1134 SM menjabat sebagai menteri cukai, namun bijak pada rakyat miskin. Saat meninggal di usia 105 tahun, digantikan pejabat yang sangat kejam pada rakyat. Rakyat mohon bantuan pada arwah suci Hok Tiek Cing Sien dengan mendirikan klenteng-klenteng sederhana di sawah, rumah, ladang, atau di mana pun juga. Yang setia memuja Khongco Hok Tiek Cing Sien, akhirnya mendapat keselamatan dan rezeki melimpah.

(Sumber: satuharapan.com)
View Larger Map  
Rating

Reviews

Info

No one has reviewed this destination yet. Be the first!.


Info

No upcoming trip to Klenteng Hok Tik Bio at this time

×

...